Sider

tirsdag den 27. august 2013

Fyldte bagte æbler

Æblesæsonen er små småt begyndt og i weekenden fik jeg den første portion æbler af min far. Sidste år blev æblesæsonen udnyttet til fulde. Det blev til kager, marmelade, chutney og grød. Der er en god chance for at det gentager sig i år.

I går aftes blev der lavet fyldte bagte æbler. En nem lille dessert eller indslag til aftenkaffen. 


Opskriften er min fars og han arbejder ikke med mål, så der tages lidt på slump. Jeg endte ud med at bruge følgende:

2 æbler
1 håndfuld hasselnødder og rosiner
ca. 15 g smør
2 spsk brun farin

Kernehuset skæres ud af æblerne, dog må der ikke laves hul hele vejen gennem æblerne. Nødderne hakkes groft og blandes med rosiner, smør og brun farin. Blandingen stoppes ned i æblerne. Det der ikke kan være i æblerne lægges oven på æblet.
Æblerne bages i et ovnfast fad ved 200 grader i 15-20 min. eller til de er møre. Serveres med flødeskum.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar