Sider

mandag den 2. september 2013

Æbleflæsk

Æbleflæsk minder mig om min barndom. Som jeg husker det lavede min mor retten hvert år i september, når det var æblesæson. Retten er ret old school, men smager godt, så traditionen er flyttet med ind i paladset og hvert år laver jeg æbleflæsk.




Opskrift (4 personer):

450 g røget bacon eller flæsk, mængden kan reduceres
15 æbler
sukker
1 lille håndfuld frisk timian

Baconen skæres i store tern og steges på en pande. I mens skæres æblerne i grove stykker. Når baconen er færdig tages den af panden og lægges på et sugende underlag. Æblerne steges i fedtet fra baconen (hvis der er meget fedt hældes noget af det fra før æblerne kommes på panden). Undervejs drysses der sukker over æblerne efter smag og æblernes syrlighed. Når æblerne er næsten færdige kommes timianen i retten.
Jeg foretrækker at æblerne steges til de er møre, men at stykkerne stadig har noget struktur.

Ved servering hældes baconen over æblerne. Æbleflæsken spises på rugbrød.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar